Zamanında Müdahale Edilen Olumsuz Tüketici Deneyiminin Önemi

  Carl Rogers deneyim kavramını herhangir bir anda farkında olunan herşey olarak tanımlar. Ayrıca Rogers deneyim kavramının fizyolojik değil...

Market Tipleri Nelerdir?

 


Market Tipleri Nelerdir?

Günlük hayatımızda alışveriş yaptığımız marketlerin pek çok çeşidi bulunmaktadır. Bu çeşitleri market tipleri ismiyle sınıflandırmaktayız. Hazır konu hakkında literatür taraması gerçekleştirmişken bu konu hakkında birşeyler yazmak istedim.

Şöyle bir düşündüğünüz zaman Hipermarket, Süpermarket, Gross Market gibi kavramlar kulağınıza tanıdık gelecektir. Bunun temel sebebi yazımın başında belirttiğim gibi günlük hayatımızda sıkça karşılaştığımız kavramlar olmasıdır.

Marketlerin sınıflandırılması sırasında üç temel metrik gösterge karşımıza çıkmaktadır. Bunlar;

  1. m2 büyüklüğü,
  2. Satılan ürün çeşit sayısı,
  3. Ürün kategori ağırlığı

şeklindedir.

Bu üç gösterge doğrultusunda market tiplerini aşağıdaki şekilde sınıflandırabiliriz;


m2 Büyülüğü Ürün Çeşit Sayısı Ürün Kategori Ağırlığı

Asgari Azami Asgari Azami
Hipermarket 1.500 m2 2.500 m2 ve üzeri 25.000 150.000 Tüm Kategoriler
Gross Market m2 Bazı yok 40.000 150.000 Tüm Kategoriler ama Esnaf ve/veya Profesyonellere satış.
Süpermarket 400 m2 1.500 m2 8.000 15.000 FMCG(*) ve Gıda Ağırlıklı
Discount Market 250 m2 1.000 m2 400 1.500 Markasız, FMCG ve Gıda ürünleri ağırlıklı
Dragstore 250 m2 800 m2 400 800 Sağlık ürünleri ağırlıklı
Micro Market 200 m2 500 m2 300 600 Gıda Ağırlıklı

(*) FMCG: İngilizcesi “Fast Moving Consumer Goods” diye tabir edilen ifadenin baş harflarinden oluşuyor ve türkçesi “Hızlı Tüketim Ürünleri” anlamına geliyor.

Tanımlar

Mikro Market ile ilgili örnek verecek olursak hemen hemen her mahallede bulunan marketleri örnek verebiliriz. İstanbul genelinden örnek verecek olursak Biçen Market grubu bu marketlere örnektir.

Dragstore ya da Drugstore işletmeler genellikle sağlıklı yaşam ürünleri satan mağazalardır. Türkiye’de karşılık gelen bir mağaza aklıma gelmedi ancak emin olmamakla birlikte Decathlon mağazasının bu kategoriye girebileceğini düşünüyorum.

Discount Market ise sözcük karşılığı olarak İndirim Marketi olarak çevrilen market türüdür. Çeviriden anlaşılabileceği gibi fiyat düzeyi düşük olan marketlerdir. Türkiye’de Bim, A-101 gibi marketleri örnek verebiliriz.

Süpermarket hemen hemen şehirde şubeleşen Carrefour, Migros, Kipa gibi marketlerin oluşturduğu büyük ölçekli perakende satış yapan işletmelerdir.

Grossmarket kavramı ülkemizde pek bilinmese de genellikle profesyonellere ve esnaf kesime hitap eden market türüdür. Satışları büyük ölçüde toptan yapmaktadır. Türkiye’de Metro Marketler Grubu bu market türüne örnek olarak verilebilir.

Hipermarket kavramı için daha ne olabilir ki diye düşünebilirsiniz. Ancak hipermarket için süpermarketin bir üst seviyesi diyebiliriz. Çünkü Süpermarket gıda ağırlıklı iken, hipermarket içerisinde bahçe, mobilya, eğitim gibi pek çok unsurda satış yapılmaktadır. Süpermarket örneğinde bahsettiğimiz Migros’un 5M Migros mağazaları bu konudaki örnek işletmelerdir.

Previous
Next Post »